8 praktische manieren waarop ondernemers sneller en beter kunnen innoveren

Onlangs deed ik mee aan de Innovation Bootcamp van ING; 8 teams die tegen elkaar strijden voor het meest innovatieve en waardevolle idee (spoileralert: mijn team won!).

We werden uitstekend ondersteund door de Amerikaanse innovatieguru’s van MovestheNeedle en coaches van ING. Veel van de tactieken en methodes in de Bootcamp gebruik ik ook in mijn coaching richting ondernemers. Welke dat zijn? Hieronder een lijst met belangrijke praktische punten die je ook in je eigen bedrijf kan gebruiken:

Korte termijn vs Lange termijn

  1. Zet korte termijn doelen, maar met een lange termijn visie. De toekomst is onzeker en veranderlijk. Een lange termijn planning is daarom gedoemd te mislukken. Maar zonder piketpaaltjes op korte termijn zal je verdwalen. 
  2. Doe alles in sprints. Bedenk je doel voor de dag/week/maand; zet dit om in een actie; evalueer na de dag/week/maand; gebruik learnings voor je volgende doel

Intuïtie vs Bewijs

Intuïtie is goud waard, maar een bedrijf bouw je op bewijs dat je idee werkt.

  1. Verzamel bewijs met snelle testen, niet grote onderzoeken. En vraag in je onderzoek voor een bepaalde commitment. Het is voor je gesprekspartner heel makkelijk een positief antwoord te geven (ja, ik vind je idee heel goed; of ja, als je dit ontwikkelt ben ik zeker geïnteresseerd), maar het is lastiger om een bepaalde commitment af te geven (zoals een vervolgmeeting, of een verkoopcontract). Hoe meer kosten de ander wil accepteren voor jouw idee, hoe zekerder bent dat je idee echt goed is. 
  2. Ga niet eindeloos discussiëren (met jezelf) over idee A of idee B, maar ga het in de praktijk testen. Pas dan weet je beter welk idee meer zal aanslaan. 

Een overtuigende pitch

Pitchen is een kunst, hoe zorg je voor een goede pitch?

  1. Begin met de klant in alles wat je doet.
  2. Ondersteun ideeën met bewijs, anders is het niets waard.
  3. Breng de pijn naar voren, dit maakt het tastbaar en echt. Een persoonlijk verhaal maakt het nog relevanter. Nadat de pijn duidelijk is, komt met de oplossing op hoofdpunten en leg het verder uit met voorbeelden.
  4. Als je pitcht voor investeerders of partners, behandel ze ook zo in je pitch. Pas je verhaal aan. 

Enthousiast? Wil je meer weten? Ik help je graag, bel me op 06-23 322 634

Reactie schrijven

Commentaren: 0