3/3 Sneller en beter je idee naar een product | Aannames toetsen in de praktijk

Deel 3 uit een serie van 3 over hoe je een goed idee naar een goed product ontwikkelt

In de vorige blog schreef ik over hoe je aannames kan vinden in je idee met de aanname-matrix en het WeMoWi-model. In de laatste blog van de serie vertel ik over hoe je aannames nu in de praktijk moet toetsen.

Stap 3 - met weinig budget succesvol experimenteren en toetsen.

Nu je idee-ontwikkeling hebt gefaseerd en je weet welke aannames je hebt, is het tijd voor de toetsing van deze aannames. Deze stap 3 is eigenlijk de leukste, maar ook de spannendste stap. 


Alles wat je tot nu toe heb gedaan is vooral denkwerk geweest. Wellicht heb je al je partners, vrienden of collega’s vertelt dat je een goed idee hebt. Dit is natuurlijk goed, maar ook weinig betrouwbaar. Deze groep zal niet snel kritisch zijn op je idee, iets wat wel nodig is voordat je investeringen kan doen. (Tip; lees ‘The Mom-test’ van Rob Fiitzpatrick)

Het gaat erom dat je de aannames echt gaat toetsen bij mogelijke klanten. Afhankelijk van je budget, je doel, de fase en je idee zijn er tientallen experimenten die je kan uitvoeren. Maar hoe maak je een keuze? En zorg je ervoor dat je de juiste aannames test?

De werkwijze

Het gaat erom dat je de aannames echt gaat toetsen bij mogelijke klanten. Afhankelijk van je budget, je doel, de fase en je idee zijn er tientallen experimenten die je kan uitvoeren. Maar hoe maak je een keuze? En zorg je ervoor dat je de juiste aannames test? Je hebt een werkwijze nodig om succesvol te zijn door experimenteren.  Denk hier vooral niet te moeilijk over:

  1. Kies een vast moment in de week om experimenten te evalueren en te starten
  2. Kies een redelijk vaste set van experimenten
  3. Maak gebruik van experimentkaarten

1) Vast moment

Een vast moment helpt je om voortgang te blijven boeken. Veel ideeen stranden in de loop van de tijd, omdat er ‘iets’ tussen komt. Zeker als je even op een dood spoor zit. Met een vast moment voorkom je dat je het idee weglegt en niet meer aan werkt.

2) Welke experimenten

Welke experimenten je gaat doen, hangt af van je doel en je fase. Voor MKB-bedrijven raden we altijd Klantgerichte experimenten aan, met wellicht een mogelijkheid tot sales erbij. Waar Corporate bedrijven experimenten op grote schaal kunnen doen om echte learnings voor compleet nieuwe producten te doen, zal bij MKB-bedrijven sales altijd een rol spelen. Denk hierbij vooral aan Online ads (Test je waardepropositie en kijk hoeveel leads je krijgt), interviews (ontdek waar je klant mee bezig is) online advertenties en demo’s van je products. Welk experiment je precies kiest is afhankelijk van de fase waarin je idee is. Een overzicht van geschiikt voor experimenten van MKB vind je links (Truth Curve door Giff Constable)


3) Experimentkaarten  

Als je objectief wil zijn over de resultaten en deze inzichtelijk wil maken voor anderen in je bedrijf, dan kan je experimentkaarten gebruiken. Hiernaast een voorbeeld van Strategyzer. Op je testkaart schrijf je je aanname, je plan hoe je deze wil testen en wanneer je aanname waar is of niet. Na afloop vul je dan de learning kaart in, waarin je opschrijft wat je heb geleerd. Zo houd je je testen scherp en relevant.


Wanneer een nieuwe aanname, fase of zelfs stoppen met experimenteren?

Uiteindelijk is de voortgang in je idee-ontwikkeling voor een deel meten en een deel geloof. Er is geen gouden regel wanneer je iets hebt gevalideerd of niet. Het kan zijn dat je experimenten over moet doen, of zelf een fase terug moet doen. Om dit te voorkomen, raad ik aan:

1) experimenten verschillende malen opnieuw te doen met een iets andere insteek.

Op die manier houd je verkeerde conclusies tegen.

2) niet te snel door je probleemverkenning te gaan.

Je kan beter langer onderzoek doen naar het echte probleem of de juiste klantgroep, dan dat je een irrelevant product maakt.

3) Experimenten zo in te richten dat het bewijs hoog is.

Een interview met de vraag: vind je dit een goed idee, heeft minder waarde dan de vraag: wil je hiervoor betalen? Probeer zo hoog mogelijk te richten en maak het spannend. Pas dan weet je of je op de goede weg bent.

Tot slot

Het mooie aan deze werkwijze is: je wint altijd. Óf je aannames zijn waar en je hebt een gat in de markt. Óf je komt erachter dat je aannames niet kloppen, waardoor je niet investeert in de verkeerde producten.

 

Je wint altijd door je ontwikkeling te faseren en aannames te toetsen met klantgerichte experimenten waar wellicht directe sales uit komt.

 

Wil je verder bespreken hoe je jouw idee verder kan ontwikkelen en introduceren? Neem contact met ons op.

Reactie schrijven

Commentaren: 0