6/7 Focus en groei sneller | De leverkant van Business Model Canvas

Deze blog is deel 6 van de reeks over de Business Model Canvas. Dit is een model om snel overzicht en verbetering te krijgen in je business model. Lees mijn vorige blog over klantrelaties en klantkanalen.

 

Als je mijn vorige blogs heb gelezen, heb je een idee over hoe je omschrijft wat de klant wil, hoe jouw product hiervoor zorgt en hoe je jouw product naar je klant brengt. In deze blog gaan we verder met de linkerkant van het business model canvas; de resourcekant.

Lever wat je belooft: Partners, activiteiten en resources

Gefeliciteerd! Je hebt een idee bedacht en helder verwoord; wellicht met mijn hulp in de vorige blogs. Nu is het zaak dat je heel helder krijgt wat je moet doen om je idee te leveren aan klanten. En niet alleen de eerste keer, maar op een duurzame, winstgevende en onderscheidende manier. Hiervoor vul je de linkerkant van het business model in. Dit deel bestaat uit 3 vlakken:

  1. Partners
  2. Activities
  3. Resources

De invulling van deze delen is voor elk bedrijf verschillend, maar altijd een logisch gevolg van je business model. Hieronder leg ik elk deel uit, met enkele praktijkvoorbeelden. Tot slot geef ik tips over hoe je dit invult op zo’n manier dat je hier in de uitvoering van je business ook de juiste prioriteit aan geven. 

Klant innovatie Business model canvas blog resource kant
Partners, activiteiten en resources staan aan de linkerkant van je waardepropositie

Partners

Geen enkel bedrijf kan overleven zonder partners. Dit zijn bedrijven of personen die jouw bedrijf absoluut nodig hebt om te overleven. Vaak zitten deze partners in de categorie van ketenpartij (bv. leverancier), of spelen zij een ondersteunende rol in je business model. Een horeca-zaak kan niet zonder de leveranciers van het voedsel dat zij serveren aan hun gasten en een auto-dealer is afhankelijk van de importeur. Bij de dienstverlenende partijen kan je denken aan softwareleveranciers (bv. CRM-systemen, webhosting of ERP-oplossingen), educatie-instellingen of netwerkpartners waarmee een opdracht wordt verzorgd (bv. een netwerk van freelancers).

Activiteiten

Welke activiteiten zijn er nodig om je propositie waar te maken en waar jij het verschil mee maakt? Vooral dat laatste belangrijk. Iedere broodjeszaak moet inkoop doen. Maar ga jij daar het verschil mee maken? Of zijn de ingrediënten niet meer perse jouw onderscheidende factor, maar is manier van presenteren, of de voordeelbundels die je maakt voor lunchpakketten? Denk goed na hoe jouw waardepropositie eruit ziet en benoem hier de belangrijkste onderscheidende activiteiten.

Resources

Welke hulpmiddelen of grondstoffen zijn essentieel? Met grondstoffen bedoel ik ook figuurlijke grondstoffen. Een platform dat IT ZZP’ers koppelt aan Corporates bedrijven heeft als resource absoluut de ZZP’ers nodig. Een transporteur heeft absoluut zijn vrachtwagens nodig om zijn diensten te leveren. Soms is het onderscheid tussen de resource en de propositie niet helder, bijvoorbeeld bij een sportzaak die producten inkoopt en ongewijzigd doorverkoopt. Bedenk hierbij wat de toegevoegde waarde is van de propositie voor de sportzaak. Als dit bijvoorbeeld ligt in de grote keuze in tennisrackets, dan zijn de tennisrackets de resource en de waardepropositie is de grote keuze (waardoor klanten minder tijd kwijt zijn in het zoeken naar het juiste racket). 

Tips voor het invullen

  1. Alleen strategisch - Bedrijven vaak verschillende, misschien ontelbare partners. Belangrijk in dit model is dat je alleen de belangrijkste kiest. Dit doe je op strategische onderscheidende waarde. Iedere dienstverlener heeft een IT-systeem en lease-auto’s voor het personeel. Maar zijn dat de zaken waarmee jij onderscheidend bent. Tenzij je waardepropositie zegt dat je waarde toevoegt met je lease-auto, waarschijnlijk niet. 
  2. Wees kritisch - Het is verleidelijk het hele vlak vol te stoppen. Dat gaat echter niet werken, mensen kunnen niet goed heel veel verschillende zaken echt goed uitwerken. Wees daarom kritisch en kies per vlak de 3 belangrijkste die echt goed moeten zijn
  3. Bundel - Als je het model invult en steeds aanvult kan er overlap komen. Maak bundels van de verschillende onderwerpen om het overzichtelijk te houden.
  4. Laat de waardepropositie leidend zijn - De waardepropositie moet bepalend zijn voor je partners, resources en activiteiten. Stel je het volgende voor: je hebt een webshop, waarbij klanten niet alleen de grootste keuze hebben, maar ook het beste advies. Dan komt bij de resources naast ingekochte goederen ook nog kennisexperts, een trainingsprogramma en communicatie zoals productfilmpjes. Als de waardepropositie enkel de grootste keuze is, heb je al die resources niet nodig. Zo is de waardepropositie bepalend voor wat je nodig hebt.
  5. 1 verhaal - zorg er voor dat de 3 vlakken in overstemming zijn met elkaar. Heb je een partner benoemt die niet terugkomt in een activiteit of als resource? Dan is de partner niet zo belangrijk als je dacht.
  6. Essentieel onderdeel - De resourcekant is een essentieel onderdeel van je business model. Denk na over welke bedrijven je kunnen helpen in een beter business model. Wellicht is een leverancier wel iets duurder dan de ander, maar kent deze wel gunstige voorwaarden of een beter personeel. Deze keuze kan een essentieel verschil betekenen in je business model.

Volgende blog: de financiële kant

We zijn bijna rond met alle onderdelen van het Business Model Canvas. Je weet nu hoe je de ‘lever’-kant van het BMC eruit ziet! In de volgende blog sta ik stil bij de financiële kant van het Business Model Canvas.

 

Kan je niet wachten en wil je nu al meer weten over de Business Model Canvas en Value Proposition Canvas? Bel mij dan op 06-233222634 of stuur een email naar sven@broekmarketing.nl.

Reactie schrijven

Commentaren: 0