Fases en Aannames zien in je idee

Deel 2 uit een serie van 3 blogs over hoe je een goed idee naar een goed product ontwikkelt

In de vorige blog schreef ik over het overzichtelijke proces voor nieuwe ontwikkeling, met daarin 4 stappen:

1) Faseer je idee-ontwikkeling

2) Kijk naar de aannames & Rangschik ze op belangrijk en bekendheid

3) Toets de belangrijkste en meest onbekende

4) Herhaal stap 2 en 3

80% van alle nieuwe producten faalt


Om je succeskans te vergroten en dus niet deel te zijn van deze 80% moet je deze stappen doorlopen. In deze blog vertel ik over stappen 1 en 2.

Stap 1 - Faseer je ontwikkeling

Een idee naar de markt brengen gaat niet zomaar. Er gaat veel tijd, energie en tijd in zitten. In mijn werk zie ik twee typen ondernemers. 1) Blijft hangen in de idee-fase en 2) Direct naar de lancering. Beide typen ondernemers hebben veel aan een fasering van hun productontwikkeling. Door de ontwikkeling in fases uit te splitsen zal Groep 1 meer energie en focus krijgen en daadwerkelijk stappen kunnen maken. Groep 2 zal veel minder risico lopen door er niet blind in te gaan en meteen fors te investeren. De fasering dwingt ze goed na te denken over deze risico's.

 

De onderstaande fasering is aangepast op MKB-bedrijven. Deze stappen lijken op die Innovatieafdelingen van corporates uitvoeren, maar aangepast door de situatie waar MKB-bedrijven inzitten. Dichter op de klant, minder lange doorlooptijden en minder budget.

Je komt uit de idee-fase. Je idee heb je al in je hoofd, of liever ‘in potlood’ geschetst in een value proposition canvas en business model canvas (zie mijn andere blogs).

In de probleemverkenningsfase onderzoek je de aannames over het ‘probleem’ van de klant. Wat wil de klant oplossen? Is dit probleem belangrijk voor hem? Wat hoopt hij te bereiken of te voorkomen? Als we de link leggen naar de Value Proposition Canvas, dit is de rechterkant van dit canvas. Het doel van deze fase is dat je het probleem van de klant helder hebt en geen verkeerde aannames hierover doet. Zo kan je een product ontwikkelen waarvan je zeker weet dat het een probleem oplost dat belangrijk is voor je klant.

In de productverkenningsfase ga je het concept wat je hebt bedacht voltooien en toetsen bij consumenten. Je gaat bepalen welke features je product moeten hebben, hoe deze features de probleem van de klanten oplossen en hoe je dit in een duurzaam winstgevend business model giet. We praten hier dus over de linkerkant van het Value Proposition Canvas en het hele Business Model Canvas. Ook deze fase werk je aan stap 2 en 3 van het proces wat in mijn vorige blog staat beschreven. Na deze fase heb je jouw idee gebouwd tot echt product en ben je klaar om dit product te introduceren op de markt en hopelijk succesvol te laten groeien.

Als je de productverkenningsfase hebt afgerond, kan je lanceren en groeien.

Stap 2 - Zoek de aannames in je idee

In deze stap ga je aannames in je idee inzichtelijk maken en rangschikken op welke je als eerste moet toetsen. Het inzichtelijk maken doe je het beste door mijn “WeMoWi”-model te gebruiken. Dit model helpt in de mogelijke aannames te denken;

  • Wens: Mijn klanten wensen de oplossing. Deze kan je onderverdelen in
    • Ze herkennen het probleem en willen het oplossen.
    • Ze zoeken een oplossing en kunnen/willen ervoor betalen.
    • Mijn oplossing voldoet aan hun wens.
  • Mogelijk: We kunnen de gewenste oplossing maken
  • Winst: We kunnen een duurzaam winstgevend business model maken.

Gebruik hierbij ook je concept business model canvas en value propositions canvas. De aannames in de Wens komen aan bod in de probleemherkenningsfase, de aannames in Mogelijk en Winst in de productverkenningsfase.

Het WeMoWi-model helpt in de mogelijke aannames te denken, vanuit 3 vlakken in je business model canvas. De klantkant: Wens; de leverkant: Mogelijk en de financiële kant: Winst.

 

Ieder idee heeft aannames in alle kanten, maar je toetst ze niet tegelijkertijd.

 

Zie voor meer informatie over business model canvas in mijn andere blog


Per fase kom je andere aannames tegen. We raden altijd aan de bovenstaande volgorde aan te houden in je ontwikkeling. Check eerst de aannames in de Wens, dan in Mogelijk en tot slot de Winst. Juist door eerst de klantkant te onderzoeken bespaar je niet alleen kostbare tijd, energie en geld. Je maakt ook je idee beter. De eerste aannames per fase zullen redelijk hoog-over zijn. En dan is niet erg. Denk aan aannames als: mensen zoeken een oplossing voor… (probleem)…. Of “bedrijven zijn veel tijd kwijt aan (concurrerende oplossing)”. Elke aanname kent een experiment die erbij past.

Welke aannames toets je nu eerst?

 

De neiging van veel ondernemers is eerst te kijken naar het product. Maar is dat het handigst? Vaak niet! Je kan wel een product ontwikkelen, maar als je klant geen probleem wil oplossen, dan zal je niets verkopen. Dus de aannames die je als eerste wil toetsen, zijn de aannames die het belangrijkste en meest risicovolle. Een handig hulpmiddel is de aanname-matrix. Deze matrix (zie afbeelding) laat je een keuze maken in twee zaken:

  1. Hoe zeker weet ik dat de aanname echt waar is 
  2. Hoe belangrijk is het voor jouw idee dat de aanname klopt. 

Elke aanname plot je op deze matrix. De aannames rechtsboven in zijn de aannames die je als eerst moet toetsen in een experiment. Wees hierin kritisch op je aannames. Weet je zeker dat je niet een stap overslaat? 


Je bent nu klaar om de aannames te toetsen met experimenten. Hoe eerder in het proces, hoe goedkoper dit experiment vaak is! Daarover meer in stap 3, in de volgende blog, waarin ik je uitleg hoe je experimenten kan neerzetten. Met als doel: Sneller en beter resultaat halen, met minder risico en kosten.

Het vervolg

Deze blog was de tweede uit een reeks van 3. In de eerste blog stond ik stil bij de fasering van je idee-ontwikkeling. In de laatste blog sta ik stil bij stap 3; de experimenten. Kan je niet wachten en wil je nu al bespreken hoe je aannames toetst? Neem dan contact op met Broek Marketing.

Reactie schrijven

Commentaren: 0