1/7 Focus en groei sneller | Business Model Canvas

Dit artikel verscheen ook op LinkedIn:


Focus en versnel je ideeën en acties

Het is bijna een toverwoord en zeker een uitdaging voor veel ondernemers. Focus en versnelling. Want het probleem is niet dat er geen ideeën zijn om te innoveren of te groeien. Nee, vaak is het probleem dat er teveel ideeën zijn en dat je van alles wat probeert. Hierdoor eindig je uiteindelijk met niets.

 

Ik ben de eerste om te zeggen dat ik soms geen focus heb. Gelukkig heb ik een uitstekend hulpmiddel en deze gebruik ik ook bij ondernemers die ik help. Een hulpmiddel die je dwingt je idee uit te schrijven en die je laat zien waar je nog gaten hebt in je idee. Zodat je die gefocust in een volgende stap kan uitwerken.

 

Gebruik de Business Model Canvas

Dit hulpmiddel heet de Business Model Canvas, en zijn zusje is de Value Proposition Canvas. In de komende blogs bespreek ik de Business Model Canvas en Value Proposition Canvas. Elk blog behandel ik een deel en geef ik tips bij het invullen.

 

Achtergrond van de Business Model Canvas

Om te beginnen een stukje achtergrond. Beide canvassen zijn ontwikkeld door Alex Osterwalder. De Business Model Canvas was er als eerste en is een template om je business model visueel inzichtelijk te krijgen. Bedrijven gebruiken het om snel verbanden in een business model te kunnen zien. Het bestaat uit vier delen:

  1. Klantkant (de klant, relatie met de klant en kanaal naar de klant)
  2. Infrastructuur (partners, activiteiten en resources)
  3. Financiële kant (pricing en kosten)
  4. En jouw propositie als middelpunt. De Value Proposition Canvas is later ontwikkeld om in te zoomen op de propositie; jouw aanbod aan je klant. Het stelt vragen als: “Welke taken moet jouw klanten doen, waar loopt hij tegenaan en hoe helpt jouw product daarin?”

Wat is het voordeel?

Doordat je snel verbanden kan zien tussen de vier delen, zie je snel waar je kansen laat liggen of waar je juist sterk in bent. Ook krijg je een beter inzicht in waar jouw klant nu echt tegenaan loopt, of waar hij nu echt op zit te wachten. En het voordeel daar van is weer dat je jouw business model beter kan neerzetten, met meer omzet en tevreden klanten als gevolg!

Let wel, het is heel handig om de Business Model Canvas te gebruiken om jouw idee op papier te krijgen, zodat je het idee verder kan verfijnen. Maar je kan het Business Model Canvas ook gebruiken voor een product dat je al jaren verkoopt.

 

Volgende blogs of meteen contact?

In de volgende blog beginnen we met de klantkant, in de blog daarna de propositie; de Value Proposition Canvas!

 

Kan je niet wachten en wil je nu al meer weten over de Business Model Canvas en Value Proposition Canvas? Bel mij dan op 06-23322634 of stuur een email naar sven@broekmarketing.nl.

Reactie schrijven

Commentaren: 0