Focus en groei sneller 3 | Business Model Canvas

Deze blog is deel 3 van de reeks over de Business Model Canvas. Dit is een model om snel overzicht en verbetering te krijgen in je business model. Lees mijn vorige blog over het belang van segmentering van je klant.

 

In de vorige blog heb ik besproken hoe je jouw specifieke klant kan bepalen. Nu gaan we werken aan jouw product! Ik leg uit hoe je jouw aanbod aan de klant scherper krijgt. Dit doe ik met behulp van de Value Proposition Canvas, een belangrijk onderdeel van de Business Model Canvas! In deze blog een introductie in de Value Propostion Canvas, in de volgende blog geef ik tips over het invullen. 

 

Hoe ziet de Value Proposition Canvas eruit?

De Value Proposition Canvas is eigenlijk een zusje van de Business Model Canvas. In de Value Proposition zet je uiteen welk probleem jouw Product (Propositie) oplost voor jouw Klant. De Value Proposition Canvas ziet er als volgt uit:

Heel simpel dus, ook de Value Proposition Canvas is een grafisch model met verschillende vlakken.  

De klantkant van de Value Proposition Canvas

Rechts zie je de Klant, met daarin de klanttaken, de klantwinst en de klantpijn. Dit te samen vormt het probleem of de behoefte die jouw klant heeft.

 

Klanttaken - Leg hier uit welke taken een klant heeft. Wat probeert hij te bereiken? Twee tips: 1) Benoem ook taken die niet direct met jouw product te maken hebben. Zo kom je beter te weten hoe jouw klant jouw product gebruikt. 2) Bekijk een taak vanuit verschillende hoeken, zoals sociaal, functioneel en emotioneel. 

 

Zo kan autorijden te maken hebben met vervoer (functioneel), wens om te onderscheiden (sociaal), of behoefte aan van vrijheid (emotioneel). Taken gerelateerd aan autorijden zijn bijvoorbeeld op tijd op je werk aankomen, op vakantie gaan, je kinderen brengen naar de muziekles. Iets breder kan je denken; een gezonde financiële huishouding (auto kost veel geld), rijbewijs halen, of parkeren bij een treinstation. 

 

Klantwinsten en Klantpijnen: hier ga je in op welke winst of verlies de klant ervaart door taken te doen. Of beter gezegd; hoe zorgt een taak voor een positief of negatief gevoel? Zo kan een auto zorgen voor een verhoogd zelfvertrouwen, maar ook stress omdat de auto gerepareerd moet worden.

 

De klantvlakken vormen samen een gedetailleerd inzicht in de behoeftes van jouw klant, dus waar hij naar op zoek is in een product.

De productkant van de Value Proposition Canvas

Links zie je het Product, met de productkenmerken, de winstvergroters en de pijnverlossers. Dit te samen is jouw oplossing.

 

Productkenmerken - Omschrijf hier welke kenmerken van jouw product je klant in zijn taken? Bijvoorbeeld; mijn automodel heeft genoeg zitplaatsen voor een gezin.

 

Winstvergroters en Pijnverlossers: Hier vul je in hoe jouw product de winsten of pijnen die je hebt benoemd in de Klantkant creëert of vergroot (winst), dan wel wegneemt of verkleint (pijnen). Bijvoorbeeld: de winst die je hebt benoemd, is een gevoel van saamhorigheid onder liefhebbers van een speciaal soort type auto. Als je dan een vereniging opzet voor deze liefhebbers, vergroot je de winst en dus een beter aanbod. Aan de andere kant; als een pijn de onzekerheid over reparatiekosten is, dan kan je een dienst gaan aanbieden om voor een vast bedrag reparatiekosten af te kopen. Zo neem je de pijn (onzekerheid) weg voor de klant. 

 

 

 

De productvlakken vormen jouw oplossing voor de behoefte van de klant. Jouw oplossing moet zo precies mogelijk aansluiten op deze behoeftes.

Volgende blog: insidertips

Nu je weet waar de Value Proposition Canvas uit bestaat, is het tijd deze in te vullen. In mijn volgende blog geef ik insidertips, zodat je snel een scherpe Value Proposition Canvas krijgt!

 

Kan je niet wachten en wil je nu al meer weten over de Business Model Canvas en Value Proposition Canvas? Bel mij dan op 06-233222634 of stuur een email naar sven@broekmarketing.nl.

Reactie schrijven

Commentaren: 0