Focus en groei sneller 4 | Business Model Canvas

Deze blog is deel 4 van de reeks over de Business Model Canvas. Dit is een model om snel overzicht en verbetering te krijgen in je business model. Lees mijn vorige blog voor een introductie van de Value Proposition Canvas.

 

In mijn vorige blog heb ik de Value Proposition Canvas uitgelegd, een heel goed hulpmiddel om je propositie helder neer te zetten. In deze blog 5 handige tips voor het invullen van de Value Proposition Canvas! 

5 tips voor het invullen van je Value Proposition Canvas

1) Doe aannames

Net als de Business Model Canvas hoeft je ook de Value Proposition Canvas niet in 1x goed te hebben. Doe vooral aannames. Zo pak ik bij de eerste sessie met een klant een groot leeg vel en schrijven we alles op wat in ons opkomt. Dit doen we op basis van bijvoorbeeld ervaring, eerdere gesprekken met klanten of onderzoeken die we online hebben gevonden. 

 

Het is belangrijker je aannames te toetsen bij klanten, dan dat in je eentje in detail je product gaat vormgeven. Alleen door je ideeën te toetsen met klanten, weet je zeker dat jouw klanten je product goed genoeg vinden om er voor te betalen. En dat is wat je uiteindelijk wil!


2) Begin bij de klant, bundel en koppel

Begin de Value Proposition Canvas rechts in te vullen, bij de klant. Eerst de klanttaken, daarna de winsten en verliezen. Stop pas als je tevreden bent met wat je hebt ingevuld en niets meer kan verzinnen. Ga vervolgens het resultaat bundelen. Vaak kan je meerdere taken bundelen naar 1 (bv boodschappen, wassen, stofzuigen = huishouden). Zo creëer je overzicht in de taken die de klant gedurende een dag hebt. 

 

Na het bundelen ga je door naar de linkerkant. Begin hier bij de productkenmerken en neem de klanttaken als basis. Koppel dus de linkerkant met de rechterkant. Welke productkenmerken passen bij de klanttaken? Vul vervolgens de winstvergroters en pijnverlossers in. Wees hier kritisch op jezelf en op je product. Levert jouw product wel echt dat voordeel? Of wil je dat vooral en moet je het nog ontwikkelen? Als je het niet zeker weet, kan je altijd het als aanname invullen.

3) Maak keuzes

Als je alle vlakken hebt ingevuld en gebundeld, kan je keuzes maken. Welke pijnen en winsten wil je met jouw product gaan invullen? Waar zie je de meeste waarde in? Waar is jouw product of ben je zelf het beste in? En waar moet je eigenlijk meer over te weten te komen? Met antwoorden op deze vragen heb je scherper in beeld met jouw klant wil en hoe jouw product dit invult. En scherpere keuzes betekent meer waarde.

4) Valideer met klanten

De volgende stap is toetsen van jouw aannames. In het Engels ook mooi gezegd: "Get Out Of The Building": Ga praten met (potentiële) klanten! Kloppen je aannames? Of vinden klanten iets heel anders? Met klantinterviews maak je de propositie nog scherper.

“Your customers are the judge, jury, and executioner of your value proposition. They will be merciless if you don’t find fit!” ―  Alexander Osterwalder

5) Klaar? Vul in de Business Model Canvas

Heb je de Value Proposition Canvas helemaal ingevuld? Neem dan de informatie uit de linkerkant (jouw product) over in het vlak Value Proposition. De informatie van de rechterkant voeg je toe aan het klantvak (naast de informatie die je al daar hebt staan).

 

Gefeliciteerd! Je hebt jouw Business Model weer een heel stuk verbeterd!

 

Dus doe aannames, begin bij de klant, bundel, koppel, maak keuzes, valideer met klanten en vul het resultaat in je Business Model Canvas. Zo creëer je een heldere waardepropositie!

 

 

 

In de volgende blog behandel ik Klantrelaties en Klantdistributie. Kan je niet wachten en wil je nu al meer weten over de Business Model Canvas en Value Proposition Canvas? Bel mij dan op 06-233222634 of stuur een email naar sven@broekmarketing.nl.

Reactie schrijven

Commentaren: 0