Ondernemerstip 2 | Voel jij je een ondernemer?

 

Het is een apart gevoel. Je bent voor jezelf begonnen, nu ben je ondernemer. En je moet commercieel worden. Tenminste, dat zeggen andere mensen. Maar zelf voel je je helemaal niet zo. Hoe kan jij dit gevoel kwijt raken en een echte ondernemer worden?

Denkfout

Ik zal je verklappen, je bent niet de enige met deze twijfels. In mijn coachgesprekken kom ik veel ondernemers tegen met deze vraag. Mijn vraag is dan altijd: “Wat vind jij een ondernemer?”. Hun antwoord is dan meestal iets als: “Ondernemers, dat zijn mensen die meteen succesvol zijn, hordes aan nieuwe klanten binnenhalen en vooraan staan bij elk netwerkevenement. Praatjesmakers en commercieel, dat moet ik ook worden.”

Wat is een ondernemer?

Ik ben het hier niet mee eens en ik trek altijd de parallel met social media. Je ziet alleen ondernemers met grote verhalen en niet de introverte ondernemers. Net zoals je ook alleen de successen ziet en niet de twijfels. Iedereen die voor zichzelf begint, komt deze tegen. Dé ondernemer bestaat niet. Is iemand die door een geniaal idee en slim netwerken binnen 1 jaar 10 man in dienst heeft, om vervolgens na 3 jaar failliet te gaan een ondernemer? Of is een ondernemer een persoon die een bedrijf overneemt en succes heeft door al 15 jaar lang er alles aan te doen haar klanten tevreden te houden? Die studente die een website begint en al haar tijd besteed aan conversieoptimalisatie? De gepensioneerde die zijn kennis als freelancer inzet en een netwerkclub opzet? 

De conclusie: Dé Ondernemer Bestaat Niet

Ondernemers zijn er in heel veel soorten en maten. Lees bijvoorbeeld dit onderzoek van Motivaction (https://www.motivaction.nl/kennisplatform/archief/zes-verschillende-ondernemers-wie-ben-jij). Ondernemers hebben zoveel verschillen dat ik niet geloof in online tests die onderzoeken of je geschikt bent voor ondernemen. Waar ik wel in geloof ? Tests die inzicht geven in je eigen groeikansen. En coaches die je helpen met gebieden waar je zelf minder goed in bent.

Want als er 2 eigenschappen zijn die iemand een ondernemer maken, dan zijn dat een passie voor ontwikkeling en weten waar je goed in bent. Van jezelf als persoon en van je eigen onderneming. Je kan elke ondernemer zijn die je wil zijn, maar als je jezelf en je onderneming niet wil ontwikkelen, dan zal je niet lang overleven. Tegelijkertijd moet je blijven focussen op waar je goed in bent en andere mensen vragen je te helpen. Dit doe je bij administratie, waarom niet bij commerciële zaken?

Welke ondernemer wil jij zijn?

Dus wil je jezelf ontwikkelen en kijken waar je hulp bij nodig hebt? Als je deze blog nu nog leest, ben je al op de goede weg. Ik heb 3 tips:

  1. Er zijn online meerdere goede tools die je helpen te ontdekken waar jouw ontwikkelpunten in zitten. Zoals: www.mkbservicedesk.nl/5674/wat-voor-type-ondernemer-ben-jij.htmhttps://qredits.nl/academy/ondernemerstest/, of www.kvk.nl/krachtmeting/.
  2. Praat met andere ondernemers in een netwerkvereniging. Ondernemers willen elkaar vaak wel helpen met elkaars vraagstukken. Wie weet komen er nog nieuwe klanten uit ook!
  3. Praat met een coach. Een coach is onpartijdig en kan je helpen en motiveren je ontwikkelpunten te ontdekken en aan te pakken. Of je helpen met gebieden waar je minder mee hebt.

Met Broek Marketing help ik bedrijven te groeien, door de beste marketing en innovatie. Wil je verder praten met mij? Bel me dan op 06-23322634, of kijk op broekmarketing.nl

Reactie schrijven

Commentaren: 0