Focus en groei sneller 7 | Business Model Canvas slot

Deze blog is deel 7 van de reeks over de Business Model Canvas. Dit is een model om snel overzicht en verbetering te krijgen in je business model. Lees mijn vorige blog over de leverkant.

 

Als je mijn vorige blogs heb gelezen, weet je hoe je je vraagkant (waardepropositie, klant, relaties en kanalen) en je leverkant (partners, activiteiten en resources) invult. Kortom, je weet wat je levert, aan wie en hoe. Maar dat alles is nog geen garantie voor succes. Het heet niet voor niets het ‘Business Model Canvas’. Je moet zorgen dat er een leefbaar Business Model inzit. Een duurzaam winstgevend business model. In deze blog hoe je dit kan bepalen en omschrijven in het canvas.

Een duurzaam en winstgevend business model

Kijk van boven naar beneden

De opbrengsten komen niet uit de lucht vallen, ze zijn een direct gevolg van wat je hebt ingevuld. Vaak hebben bedrijven aan de opbrengstenkant per propositie maar 1 soort opbrengsten, eenmalig of terugkerend. Aan de kostenkant zit vaak een mix tussen variabele kosten en vaste kosten. 

 

Klant innovatie Business model canvas blog resource kant
Partners, activiteiten en resources staan aan de linkerkant van je waardepropositie

Kijk naar je waardepropositie, hoe je klanten benaderd en hoe je dit organiseert. Hier kan je uit herleiden hoe je opbrengsten en kosten lopen. Blijkt hieruit dat je veel financieel risico loopt met je business model? Dan kan je ervoor kiezen iets aan te passen. 

 

Als voorbeeld; je bent een monteur in industriële machines en je hebt een nieuw idee. Je wilt je specialiseren in jaarlijkse onderhoudsbeurten van een bepaalde machines. Klanten vragen hierom, omdat het nu vaak een dure extra is bij aanbieders die niet gespecialiseerd zijn. Door je te specialiseren, kan je betere service bieden tegen een lagere prijs. 

Hieruit blijkt dat je aan de opbrengsten kant, verschillende opties hebt: 1. een abonnementsmodel tegen een lagere prijs of 2. losse onderhoudsbeurten tegen een hogere prijs. 2. biedt als voordeel dat een beurt meer geld oplevert, maar 1. geeft meer zekerheid dat je daadwerkelijk onderhoudsbeurten hebt. De beslissing welke je neemt is dus in feite een risico-analyse. Hoeveel risico ben je bereid om te nemen?

 

Bij deze risico-analyse moet je echter niet de kostenkant vergeten. Stel je kiest voor de losse onderhoudsbeurten. Na onderzoek blijkt echter dat je een bedrijfsmiddel nodig hebt alleen beschikbaar is met een grote eenmalige investering, bijvoorbeeld met de aanschaf van een bus. Je kan nu uitrekenen hoeveel onderhoudsbeurten je moet doen om break-even te draaien. Is dat haalbaar in jouw ogen? Dan is het een goed business model.

 

Let wel, bovenstaand voorbeeld is erg versimpeld. In de meeste gevallen zijn er nog behoorlijk wat onzekerheden, ondernemen blijft immers risico lopen. Maar door het Business Model Canvas uit te werken en aannames daarin te valideren, kan je wel deze risico’s wel verminderen. 

En nu?

Gefeliciteerd! Je hebt een idee bedacht, helder verwoord, gevalideerd en winstgevend in elkaar gezet. Maar je bent er nog niet! Sterker nog, het echte werk begint nu pas. Proposities uitschrijven, Customer Journey’s maken, marketing, sales, er komt heel veel op je af. Wil je graag hulp hierbij? Bel mij dan op 06-233222634 of stuur een email naar sven@broekmarketing.nl.

Reactie schrijven

Commentaren: 0