Sneller betere producten ontwikkelen met minder risico

Een serie van 3 blogs over hoe je een goed idee naar een goed product ontwikkelt

De beste ideeën kunnen overal vandaan komen. Een brainstorm met klanten, een wandeling in het bos, of (cliche) tijdens een droom. Een idee geeft energie, inspiratie. Wie wordt er niet blij van een goed idee?

 

Helaas is het vervolg vaak minder leuk. Het idee blijft liggen, was toch niet zo goed als je dacht, of erger nog: je gaat er helemaal voor en het mislukt totaal, waardoor je veel geld, tijd en energie verliest.

80% van alle nieuwe producten faalt


Een ontmoedigend percentage. Betekent dit dan dat je niet je droom achterna moet gaan? Dat je niet meer je bedrijf moet ontwikkelen? Nee, natuurlijk niet. Je moet het slimmer aanpakken.

Het ontwikkelen van een idee is een managementproces

Dat klinkt misschien wat raar. Ideeën verder ontwikkelen, nieuwe producten en markten ontdekken en ondernemen klinkt als een creatief proces. Creativiteit heeft natuurlijk een zeer belangrijke rol. Maar die creativiteit moet je net zo goed inkaderen. Tijdens mijn werk zie ik veel ondernemers en professionals die door de bomen het bos niet meer zien. Ze hebben zo veel ideeën of willen zoveel problemen oplossen dat ze niet meer weten waar ze moeten beginnen. Ze willen orde in de chaos.

 

Naast dit gebrek aan overzicht en focus, spelen ook andere belemmerende zaken mee. Ondernemen, producten ontwikkelen of nieuwe markten betreden brengen risico’s met zich mee. Risico’s en vragen als:

  • Wat vinden mijn klanten van mijn idee?
  • Het idee ontwikkelen kost geld
  • `Gaat het niet ten koste van mijn huidige producten?
  • Kan ik dit met mijn huidig personeel wel aan?
  • Het idee kost teveel van mijn tijd of die van mijn medewerkers

Innovatiemanagement

Als je er zo naar kijkt dan is het ontwikkelen van een nieuw idee, innovatie, eigenlijk ook een deel risicomanagement. Met een ander woord: Innovatiemanagement. Innovatiemanagement dat overzicht geeft, focus aanbrengt en risico's vermindert. Zodat goede ideeen sneller betere producten worden.

Een verschil tussen corporates en MKB

Deze uitdaging en de noodzaak voor innovatiemanagement zie ik bij MKB-bedrijven en Corporates. Beide willen sneller betere producten op de markt brengen met minder risico. Corporates zijn in hun innovatie-afdelingen al bezig zijn goed innovatiemanagement toe te passen en uit te rollen. Corporates zijn dus al bezig met de oplossing. Het MKB loopt hierin helaas wat achter. Dit komt vaak door een combinatie van tijd, kennis en mankracht. De ondernemer of een MT-lid doet het zelf of naast de lopende zaken. Zodat er geen schot in zit. Of de ondernemer gelooft heilig in het nieuwe product en introduceert het zonder onderzoek te doen, waardoor hij veel risico’s neemt. Terwijl ook voor MKB-bedrijven de oplossing dichtbij is en veel oplevert.


Volg dit proces en breng sneller betere producten op de markt met minder risico.

Naar aanleiding van mijn ervaringen heb ik voor MKB-bedrijven de praktijken bij Corporates enigszins aangepast. Hieruit komt het volgende overzichtelijk proces met 3 stappen:

 

1) Faseer je ontwikkeling

Onderzoek eerst het probleem, dan of jouw oplossing dit probleem oplost en je er een goed business model uit kan halen.

2) Kijk naar de aannames 

Elk idee kent aannames. Het idee is namelijk nieuw voor jou, je bedrijf of de markt,  je hebt dus niet alle kennis. Door deze aannames te toetsen verminder je het risico dat je idee niet goed is en krijg je nieuwe inzichten die je idee beter maken.

3) Rangschik de aannames

Orden ze op belangrijkheid en bekendheid. Toets de belangrijkste en meest onbekende. 

4) Herhaal stap 2 en 3

Naarmate project vordert en je in andere fases komt, zullen nieuwe aannames komen en andere aannames belangrijker worden. 

 

Door deze stappen te volgen kan je sneller betere producten op de markt brengen, met minder risico. Deze blog was de eerste uit een reeks van 3. In de volgende blog sta ik stil bij stap 1; de fases van ontwikkeling.

 

Kan je niet wachten en wil je nu al bespreken hoe je aannames valideert? Neem dan contact op met Broek Marketing.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0